
Fakta
- Utgitt: 2017
- Anbefalt alder: 12 år
- Utvikler: Hello Bard AS
- Utgiver: Hello Bard AS
- Antall spillere lokalt: 1
- Kategori: Arkade VR / FPS (førstepersons skytespill)
- Tematikk: Roboter / Skytebane
- Vanskelighetsgrad: Middels
Formidling for bibliotekarer på farten:
Woeful woebots er et humoristisk skytespill for VR-plattformene Rift, Vive og Mixed reality. Det betyr at du må ha en kraftig pc for å spille det, i tillegg til ett av de nevnte VR-systemene. Har du dette, kan det raskt og greit lastes ned fra Steam. Spillet plasserer deg ved en robot-fabrikk hvor robotene har gått amok. Du får to pistoler å løse problemet med. Våpen og roboter er karikerte og ikke særlig skumle. Spillmiljøet er formet som en skytebane du beveger deg rundt, med blinker og power-ups du kan skyte for å sanke poeng. Dette gir en arkade-følelse som egner seg godt til å demonstrere skytespill i VR. Bare sørg for å sett av litt plass rundt spilleren, for robotene kommer fra alle kanter, og armene vil gå!
Hvem laget spillet, hvordan og hvorfor?
Woeful woebots er utviklet av Bård Hole Standal i det lille studioet «Hello Bard». Bibliogames har snakket med Bård og fått litt bakgrunnstoff som bibliotekarer gjerne kan plassere sammen med spillet ved formidling. Bård forteller at han er en 35 år gammel designer og illustratør fra Oslo, som til daglig jobber som motion graphics designer hos NRK. Bård er glad i sideprosjekter, og har hatt flere innen illustrasjon og figurdesign. Her har stilen på grafikken fra favorittspillet, Legend of Zelda : The Windwaker, vært en stor inspirasjon.
Det første store prosjektet hans innenfor apper og spill var en barnebok som het Adventures of Jack & Joe (Jens og Jonas på norsk). Den kom ut samtidig med iPad i 2010. Etter det rettet han fokuset mer mot spill. Bårds interesse for feltet startet da han var 5 år gammel og fikk en Commodore 64 i julegave. Senere, da han var 14-15 år, lærte han seg å kode websider med HTML og Flash. Han trodde egentlig aldri at han kom til å lage spill selv – før revolusjonen i spillmotor-verktøy for 10 år siden, gjorde utvikling tilgjengelig for folk flest. For Bård var spill den perfekte kombinasjonen av alle fagfeltene han likte å jobbe med. Det lot ham utfolde seg innenfor illustrasjon, design og programmering; alle ganske forskjellige felt, men med kreativiteten som felles basis. Spol frem til i dag, og han utvikler spill under navnet Hello Bard.
Selv om han nå har sitt eget studio, er dette likevel noe han driver med på fritiden ved siden av heltidsjobben hos NRK. Det gjør utviklingsprosessen veldig krevende, og særlig da han satset på ny teknologi som VR. Woeful woebots skulle egentlig være en samling av småspill à la Mario Party for voksne, men han endte med å gå for et skytespill da det ble for tidkrevende å lage mange så forskjellige spillmekanikker. Da spillet ble lansert opplevde han mottakelsen som helt ok, men spillet kom dessverre i en periode da den største hypen for VR hadde roet seg, og markedet var begynte å fylle seg opp med spill. Når mange av disse også var skytespill så forsvant det litt i mengden. Woeful Woebots ble likevel veldig populært blant VR-arkader, og han ble kontaktet av arkader i Sør-Korea, Kina, Japan, USA, Frankrike og Canada. Disse bidro til at spillet likevel fikk en veldig god spredning.
Hvilken sjanger snakker vi om her?
Woeful woebots er et klassisk arkade-skytespill. Du beveger deg rundt i et miljø med fiender, som du skal skyte for å vinne. Karakteren din styrer du fra et førstepersonsperspektiv, og du kan snu deg for å se i alle retninger. Robotene du skal skyte kommer bølgevis ut fra åpninger i dører og tak, akkurat som på en skytebane. Målet ditt er å ta så mange som mulig, og sanke poeng til en god plassering på high-score lista. Du har en håndfull baner å velge mellom. Hver av dem har sin egen liste. Dette er Woeful woebots i et nøtteskall.
Hvordan føles spillet og hvem passer det for?
Skytespill-sjangeren har kommet veldig langt i 2019. Vi har massive militærsimulatorer som Battlefield V, hvor du kan kjempe 64 spillere på lag og benytte deg av både tanks og flyangrep. Du har battle-royale konseptet som Fortnite har polert, hvor alle kjemper en intens kamp om å være sistemann igjen på et trangt område. Så har du mer narrative flerspiller-opplevelser som The division 2, hvor man går ut som et lag og utforsker et kollapset samfunn. Woeful woebots har ingenting av dette, men er likevel en morsom opplevelse, takket være VR.
Saken er at VR, hvert fall for de som ikke er vant til det, gjør det meste morsomt. VR gir deg følelsen av tilstedeværelse nesten uansett hvor simpel grafikken er. Woeful woebots roboter er åpenbart animerte, og kunne hørt hjemme på barne-tv. I VR blir de likevel ganske nifse når de kommer for nære, og dette er nok noe av grunnen til at spillet anbefales for 12 år og opp. Det at du kjenner på behovet for å vinne, gjør det samtidig desto morsommere å forsvare seg, og VR gjør det ekstra gøy å nyte bråk og blinking mens ting deler seg i mindre biter.
Måten spillet funker på, er at du settes ut på ulike skytebaner for å takle bølger av roboter. Når spillet startes skjer en nedtelling, og deretter kommer robotene. Noen flyr, mens andre ruller. Variasjonen av fiender og våpen er ikke den største, men nok til å holde deg engasjert. Etter hvert som fiendene blir flere og flere, blir du opptatt med å kunne sikte godt, samtidig som du flytter deg rundt.
Bevegelse i spillet skjer ved hjelp av teleportering. Grunnen er at man lett blir sjøsyk av den typen frie bevegelser i VR. Dette er en løsning som har blitt vanlig i VR-spill, og selv om tanken sikkert er uvant, fungerer det ganske bra. Man er rett og slett villig til å leve med noen kompromiss for å kunne nyte den vidunderlige oppfinnelsen VR er. Når du til slutt dør har du fått en poengsum, og denne gir en motivasjon til å prøve å gjøre det enda bedre neste gang. Dette er selvsagt mye morsommere hvis du har noen du kjenner å konkurrere med; slik sett er dette et spill som egner seg godt til å demonstrere VR i bibliotek, dersom man har et dedikert område til det – og selvsagt det kostbare utstyret.
Formidlingsmuligheter – tema og fag
Spilling er kult i seg selv, og man skal ikke prøve å tvinge alle inn i en større sammenheng. I dette tilfellet nøyer jeg meg derfor med å si: ta de to pistolene og spreng roboter, så mange du orker. På noen dager er slike muligheter nemlig akkurat hva doktoren anbefaler.
Oppsummering:
Woeful woebots er et rett-fram skytespill for VR med underholdende robotskyting. Samtidig som du jakter på metallblinker, kan du og en venn annenhver gang også jage hverandres rekorder på high-score lista. Hørte jeg noen si spillturnering?