Rocket League-turnering
Veileder til bruk av Challengermode i Rocket League-turneringer
Challengermode er verktøy Bibliogames bruker til å arrangere turneringer i blant annet Fortnite og Rocket League. For å bli med i turneringene må man ha en bruker på Challengermode og registrere deltakelse inne på siden. Her går vi gjennom hvordan man oppretter bruker, hvordan man blir med i en turnering og hvordan turneringen gjennomføres.
Deltakere i Bibliobattles 2021 vil få tilsendt invitasjon til sin Rocket League-turnering i Challengermode via Discord-kanalen for turneringen når påmeldingen er stengt. Du kan da starte registreringen. Opprette bruker kan du gjøre allerede nå.
Selv om Challengermode har en chat, skal Discord brukes til alt av support-spørsmål.
Opprette bruker

Man kan lage en bruker på Challengermode på to måter: Opprette en helt ny bruker eller bruke eksisterende bruker fra en støttet plattform.
Dersom du ikke allerede har en bruker anbefaler vi at du oppretter en bruker via Discord. Da må du altså først lage en Discord-bruker hvis du ikke har en.
Trykk deretter på “Sign up with Discord”.

Logg inn på Discord med e-post og passord.
Hvis det er første gang du logger inn på Discord på denne PC-en, vil du måtte verifisere innloggingen din. Da får du en e-post fra Discord.

Gå tilbake til Challengermode og logg inn på nytt. Når Discord spør om tillatelse angående Challengermode-tilgang, trykk “Authorize”.
Legge til in-game brukernavn i Challengermode
For å kunne melde seg på en turnering i Challengermode må du registrere ditt in-game Rocket League-brukernavn.
Brukernavnet ditt i Rocket League finner du nederst til venstre på skjermen når man er på hovedmenyen etter å ha startet spillet.
Man kan legge til brukernavn når man blir med turneringen eller man kan trykke på “Add game” knappen øverst til venstre på Challengermode.
Skriv inn brukernavnet og trykk på “Add game account”.
Når du har lagt til brukernavnet i det aktuelle spillet kan du bli med i turneringer.

Obs! Hvis du endrer brukernavnet ditt i Rocket League etter å ha registrert brukeren på Challengermode er det viktig at du også oppdaterer den informasjonen på Challengermode.
Finne og bli med i turneringen
Deltakerne vil motta en lenke til turneringen via Discord-serveren for turneringen når påmeldingen til turneringen er stengt.
Når man er inne på turneringssiden trykker man på “Join tournament” for å melde seg på.
Når du ser navnet ditt under “Participants” har du meldt deg på.

Obs! Du må bekrefte deltagelse i løpet av de siste 60 minuttene før turneringsstart for å delta i turneringen. Det er med andre ord ikke nok å melde seg på, man må også bekrefte at man skal spille rett før turneringsstart. Les videre for å se hvordan dette gjøres.
Danne lag

Det er to måter å danne lag på: Du danne lag sammen med en annen spiller du kjenner, eller du kan la deg matche med en tilfeldig person.
Første steg er i begge tilfeller å trykke på “Edit team” inne på turneringssiden.
Danne lag med en kjent spiller

Inne på “Edit team” kan du trykke på “Invite member”. Du vil da få opp en invitasjonslenke du kan sende til spilleren du skal være på lag med. Du kan også søke etter den andre spilleren direkte i Challengermode dersom du har brukernavnet deres.

Når invitasjonen er akseptert skal begge spillere dukke opp inne på team-siden.
Danne lag med en tilfeldig spiller

For å bli matchet med en tilfeldig spiller må du sørge for at “Fill remaining spots” inne på “Edit team” er skrudd på.
Spillet vil da automatisk matche deg med en tilfeldig spiller før kampen starter.
Gjennomføring av turneringen
Registrer at du er tilstede
På turneringsdagen må man bekrefte deltagelse inne på turneringen i Challengermode. Dette forteller oss at du fortsatt er interessert i å være med og at du er klar for å spille.
Det vil være mulig å bekrefte deltagelse i 60 minutter før turneringen starter.

Obs! Turneringen starter automatisk på angitt tidspunkt. Hvis du ikke har registrert deg i tide vil du ikke få vært med i turneringen. Sørg derfor for at du bekrefter deltagelse.
Finn og start din kamp

Obs! Fra turneringsstart har spillerne har 15 minutter på seg på å sette opp lobby og få alle spillerne inn før kampen starter.
Når turneringen har startet vil du få tildelt en kamp. Du kan gå til denne kampen enten ved å trykke på notifikasjonen som popper opp, eller ved å trykke på “Go to game” fra turneringssiden.
På denne siden er det en knapp som heter “How to play”. Når du trykker på denne får du opp et sett med instruksjoner.
Dere må følge instruksjonene som dukker opp i Challengermode nøye.
De neste par punktene her på siden tar deg gjennom disse.
Sette opp lobby
Kapteinen på et av lagene må lage og sette opp en privat lobby med lobby navn, passord og innstillinger i samsvar med Challengermode-instruksjonene. Hvem som er kaptein står i instruksjonene i Challengermode (forrige bilde).
For å sette opp lobby gjør du følgende:
Trykk på “Play”
Gå til “Custom games”
Trykk på “Private match”

Trykk på “Create private match”

Her skal lobby-informasjonen dere har fått oppgitt i Challengermode skrives inn.
Settingene for lobbyen skal stemme overens med det som blir oppgitt i Challengermode.

Mutator settings skal være default hvis ikke det er oppgitt noe annet gjennom Challengermode

Til slutt skal navn og passord settes. Dette oppgis også i Challengermode-instruksjonene.
Her er det viktig at man er nøye og skriver riktig, ellers vil ikke de de andre spillerne kunne finne lobbyen.
Etter server er satt opp må den som satt opp server kommunisere dette til motstanderlaget, helst gjennom chatten for lobbyen i Challengermode.

Obs! Det er viktig at alle venter med å velge lag til alle fire spillerne er inne i lobbyen.
Bli med i lobbyen
Etter at lobbyen er satt opp kan resten av spillerne bli med. Inne i spillet må de da gjøre følgende:
Trykk på “Play”, gå til “Custom games”, deretter “Private match”, og trykk så på “Join private match”
Skriv inn lobbynavn og passord – dette skal være satt opp av kapteinen på ett av lagene.
Når alle spillerne har kommet inn i lobbyen velger det Challengermode-laget som satt opp lobbyen det oransje laget, og det andre laget velger blått lag.

Hvis det skjer feil i utførelsen av oppsettet, for eksempel at kampen startes for tidlig på grunn av for tidlig valg av lag eller feil valg av lag, må kampen settet opp på nytt.
Rapportere resultat (med bildebevis)
Etter hver kamp må kapteinen på begge lagene rapportere resultatene for kampen. I rapporten skal det stå hvor mange mål begge lagene fikk i kampen. Hvis det er best av 3 skal resultatene fortsatt rapporteres etter hver kamp.
Hvis begge kapteinene rapporterer det samme vil turnering gå videre som vanlig. Hvis det derimot skjer en feil ved rapportering må administratoren for turneringen kontaktes. I dette tilfelle vil bildebevis bli brukt for å avgjøre hvem som vant kampen.

Husk å ta bilde eller screenshot av reslutatskjermen for å kunne laste opp bildebevis.